Wirtualna wycieczka
home memori znane memori memori zbiorowe cmentarze artykuły pomoc
Memori wyszukiwarka
wyszukiwarka zaawansowana: tekstowa
wyszukiwarka zaawansowana: tekstowa mapa
Memori twoje konto
podaj e-mail
podaj hasło
kobieta mężczyzna
zapoznałem się i akceptuję regulamin
28.03.2013
redakcja memori.pl
Egzystencjalny Ionesco

28 marca 2013 roku mija 19 rocznica śmierci Eugene'a Ionesco, francuskiego dramaturga awangardowego.

Wykonywał rozmite prace, m.in. jako redaktor rumuńskich i francuskich czasopism, urzędnik ministerstwa oświaty, attache kulturalny, a co najważniejsze, był jednym z prekursorów teatru absurdu, który dzisiaj bez wątpienia uchodzi za początek współczesnego teatru awangardowego.

Źródło absurdu utworów Eugene Ionesco, francuskiego dramatopisarza wywodzi się ze skutków, które przyniosła światu II wojna światowa. Świat, który zetknął się z masową zagładą ocierał się o nihilizm dziejowy. Ludziom brakowało podstaw do budowania wartości, które utracili na przestrzeni minionych zdarzeń. Niechęć do działania, niemoc w stosunku do życia i odtworzenia świata dobrych emocji, negowanie kanonów i inne bolączki człowieka połowy XX wieku to nie tylko motywy literackie przeniesione na grunt literatury i sztuki, ale także obraz współczesności.

Awangardowy pisarz w swoich najważniejszych dramatach: „Łysa śpiewaczka” (1950), „Krzesła”, „Lekcja” doskonale wskazał realne stany ducha ówczesnego społeczeństwa, które tkwiło w poczuciu lęku istnienia i bezsilności. Takie postawy motywowane egzystencjalizmem zostały przeniesione na grunt polski oraz szczerszy – światowy.

Ionesco z pochodzenia był Rumunem, jednak mieszkał we Francji. Również tworzył w języku francuskim. Od początku swojej kariery literackiej lubił szokować, czego wyrazem był m.in. cykl esejów „Nu”, gdzie poczynił sarkastyczną krytykę najznamienitszych pisarzy rumuńskich.

Sam autor często zadawał sobie pytania o kondycję psychiczną i duchową człowieka, miotającego się w chaosie dziejów. Również w niespełna 20lat po śmierci autora pewne kwestia nadal są aktualne i coraz bardziej zakorzeniają się w naszej świadomości jako motywy sztuk teatralnych, filmów, literatury.

 

 

 

Komentarze
Zaloguj się, aby móc dodać wpis.
Nikt nie dodał jeszcze komentarza. Możesz być pierwszym, który to zrobi.